| Jouko Uusi-Laitila |
|
|
|
| Kirjoittanut Admin | |||
| 04.04.2011 18:39 | |||
|
Olen Ilmajoen Rengonkylään kotiutunut, välillä melkein Hämäläistynyt, entinen Nopankyläläinen. Kuvausta olen harrastanut pojanklopista lähtien eli siitä asti, kun sain kameran rippilahjaksi. Eniten olen kuvannut ihmisiä, omaa perhettäni. Elämässäni taustalla on aina kulkenut rakkaus Luojan luontoon ja sen tallentamiseen. Välineet ja taidot eivät aina ole olleet kovinkaan kaksiset, mutta kuvaamisen ohella saadut elämykset ovat onneksi tuoneet lohdutusta. Vähitellen ajan kuluessa ja ehkä taitojenkin lisääntyessä myös asenteet luontoon sekä elämään kokonaisvaltaisesti ovat muuttuneet. Muutokset näkyvät toivottavasti nykyisissä kuvissani. Luonnon kauneuden ja pienten ihmeiden lisäksi haluaisin tallentaa myös rosoisuutta sekä ihmisen suhdetta ympäristöönsä. Olen yleensä kuvannut vain omia tarpeitani varten, mutta olen osallistunut myös kameraseuran yhteisnäyttelyihin Forssan seudulla. Yhteiset kuvausprojektit, kilpailut sekä kuvailmaisusta keskusteleminen ovat kehittäviä asioita, jotka tuovat kuvaajalle uusia näkemyksiä ja kannustavat kehittymään. Myös itse olen kokenut kehittyneeni muilta harrastajilta saatujen palautteiden kautta. Haasteita kuitenkin riittää edelleen. Hienoa olisi, jos kuvaustyöskentelyn voisi tehdä entistä suunnitelmallisemmin ja haasteisiin tarttuen. Luontokuvausharrastuksen yleisesti lisääntyessä toivoisin, että sen myötä myös luonnon arvostus ja kunnioitus maailmalla kasvaisi. Luonnon arvostuksen lisääntyessä soisi myös ihmisten henkilökohtaisten luontoa luontoa varjelevien toimintatapojen ja vastuun lisääntyvän. Nämä ovat hyviä syitä jatkaa kuvausharrastusta. Ehkä juuri kuvien kautta ihmisten asenteita muutetaan parhaiten.
|
|||
| Viimeksi päivitetty 04.04.2011 18:42 |