| Ari Kalinen |
|
|
|
| Kirjoittanut Admin | |||
| 31.10.2010 21:22 | |||
|
Olen kuvataideope Ari Kalinen 51 v. Kotoisin Ita-Suomen vaaramaisemista. Lakeuden luontokuvaajissa jäsenenä olen ollut vasta noin vuoden. Kuvannut tosin olen jo yli 40 vuotta aloittaen isäukon Kodak Six Brownie laatikkokameralla. Käytännössä aktiivinen kuvaus-harrastus alkoi opiskeluaikoina hankittuani ensimmäisen järjestelmäkamerani 1978. Kyseisessä Yashicassa ei ollut edes valotusmittaria. Käytännössä kuvaus tähän saakka on painottunut filmille kuvaukseen käytetyllä Nikon F2:lla ja siihen muutamalla putkella. Siirtyminen digiaikaan kohdallani tapahtui 2006 hankittuani Pentax *ist DL:n parilla perusobjektiivilla. Taskussa on aina myös pokkarina Ricoh GRD, jossa on hyvä macro tarkentuen aina 1 cm:n päähän kohteesta. Siinä digikalusto. Kuvauskohteet ovat ne, mitä vastaan tulee. En ole kojussa istuvaa tyyppiä... Eli maisemat, ötökät ja kasvit sekä sienet ovat pääasiallista "riistaa". Haaveena olisi joskus hankkia täyskennoinen digirunko. Toisaalta hyvä kuva syntyy vaikka sillä pokkarilla, koska eikös paras kuva tule sillä kameralla, joka on mukana? Leskeksi jäätyäni olen etsinyt tavallaan "henkireikää" kuvauksesta. Luonnossa liikkuminen kamera kaulassa irrottaa sopivasti yksinhuoltajan arjesta. Akut latautuvat siinä samalla. Perheeseeni kuuluu kolme lasta ikähaitarilla 15 - 22 vuotta ja Rasmus-koira.
|